Το σύνδρομο της εργασιακής εξάντλησης…

Μήπως νιώθετε πνευματικά , σωματικά και ψυχικά εξαντλημένοι; Μήπως οι μπαταρίες σας έχουν αδειάσει εντελώς; Μήπως τα πάντα στη δουλειά σας φαίνονται άσκοπα και άνευ ουσίας; Είναι απόλυτα φυσιολογικό να αισθάνεστε απογοητευμένοι , θυμωμένοι , αγχωμένοι ή ανικανοποίητοι από την δουλειά σας, ειδικά κάτω από τις σημερινές συνθήκες που αντιμετωπίζει σχεδόν ο κάθε εργαζόμενος στην Ελλάδα του σήμερα. Τα συναισθήματα όμως αυτά μπορούν να αποβούν επικίνδυνα εάν έχετε παγιδευτεί στο φαύλο κύκλο του συνδρόμου της εργασιακής εξάντλησης (Burn out Syndrome).

Η δυσαρέσκεια που προκύπτει από τον εργασιακό χώρο με την πάροδο του χρόνου μπορεί να μετατραπεί σε χρόνια συναισθηματική εξάντληση που μπορεί να επεκταθεί και στην προσωπική μας ζωή. Όταν είμαστε συναισθηματικά εξαντλημένοι δεν έχουμε το κουράγιο να αντιμετωπίσουμε τους άλλους ανθρώπους γύρω μας είτε σε επαγγελματικό, είτε σε προσωπικό επίπεδο. Τα πιο απλά προβλήματα μας φαίνονται δύσκολα , τα ξεσπάσματα μας είναι όλο και πιο συνηθισμένα , νιώθουμε την ανάγκη να απομονωθούμε και κουραζόμαστε με οποιαδήποτε κοινωνική επαφή. Τέλος, αρχίζουμε να παρουσιάζουμε και προβλήματα υγείας.

Πολλές φορές προκειμένου να αντιμετωπίζουμε αυτή την εργασιακή εξάντληση, βρίσκουμε διέξοδο στο ποτό ή στη χρήση άλλων ουσιών. Αισθανόμαστε σταδιακά αναποτελεσματικοί και άχρηστοι ενώ στο παρελθόν ήμασταν ζωντανοί , γεμάτοι ενέργεια και αφοσίωση για την δουλειά μας. Ο ενθουσιασμός μας μετατρέπεται σε κυνισμό και ειρωνεία ενώ είναι τρομερά δύσκολο να βρισκόμαστε στο χώρο εργασίας μας. Με λίγα λόγια , η δουλειά μας μετατρέπεται σε ένα αβάστακτο βάρος το οποίο μας ταλαιπωρεί συναισθηματικά και μας στεγνώνει από κάθε ίχνος ενέργειας , ψυχικής αρχικά , η οποία στο τέλος μας εξαντλεί και σωματικά.

Τι προκαλεί την εργασιακή εξάντληση; Εκτός από την υπερβολική εργασία ή το αυστηρό, ανασφαλές ή επιθετικό εργασιακό περιβάλλον , η εργασιακή εξάντληση προκύπτει από την έλλειψη αναγνώρισης της δουλειάς μας (υλικής και ηθικής) , από το αντικείμενο της δουλειάς που με την πάροδο του χρόνου μπορεί να ατονήσει , από την υπερβολική γραφειοκρατία και την δυσκολία επίτευξης οποιουδήποτε έργου , από την έλλειψη σεβασμού των ανωτέρων προς τους υφισταμένους και από την έλλειψη κινήτρων και επιβράβευσης. Εάν συνυπολογίσουμε και το νέο εργασιακό καθεστώς το οποίο οδηγεί σε μειώσεις μισθών τότε όλοι οι προαναφερόμενοι παράγοντες καθίστανται ποιο επιβαρυντικοί.

Οι άνθρωποι που ήδη υποφέρουν από εργασιακή εξάντληση ενώ έχουν αρκετή δουλειά δεν έχουν καμία διάθεση να την τελειώσουν γιατί το βρίσκουν άσκοπο.
Αισθάνονται ότι δεν έχουν έλεγχο της ζωής και της δουλειάς τους. Αισθάνονται ευάλωτοι και αδύναμοι Αισθάνονται ότι πνίγονται και ότι δεν υπάρχει διέξοδος στο εργασιακό τους αδιέξοδο. Αισθάνονται ενοχές όταν προσπαθούν να ξεκουραστούν και έχουν έντονο εργασιακό στρες. Τα βασικά συμπτώματα της εργασιακής εξάντλησης τα ακόλουθα:

• Η έλλειψη κινήτρων και διάθεσης και η αίσθηση ότι η δουλειά δεν έχει νόημα ενώ παράλληλα δεν προσφέρει καμία ικανοποίηση.
• Σωματική κόπωση.
• Έντονος εκνευρισμός και εξάντληση.
• Αντικοινωνική συμπεριφορά.
• Χρόνιο στρες.
• Συμπτώματα κατάθλιψης.
• Υψηλή πίεση , καρδιακές αρρυθμίες , ταχυκαρδίες , μειωμένη ή αυξημένη όρεξη, πονοκέφαλοι , πόνοι μέσης κλπ

Πως αντιμετωπίζεται η εργασιακή εξάντληση; Οι πρώτες βοήθειες είναι οι διακοπές. Have a break…Εάν υποφέρετε από εργασιακή εξάντληση αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας, ξεκουραστείτε όσο μπορείτε, αλλάξτε περιβάλλον και ηρεμίστε για να μην καταρρεύσετε σωματικά.

Το δεύτερο και ουσιαστικότερο βήμα είναι να αλλάξετε τον τρόπο με τον οποίο βλέπετε τον εαυτό σας σε σχέση με το εργασιακό σας περιβάλλον. Εάν αισθάνεστε ότι το περιβάλλον δεν πρόκειται ποτέ να καλύψει τις ανάγκες σας για δημιουργία , αναγνώριση ή για την επιθυμητή καριέρα , τότε σταδιακά θα πρέπει να αποφασίσετε να κάνετε τις ανάλογες κινήσεις για να αλλάξετε χώρο ή χώρα εργασίας. Εάν δεν θέλετε να αφήσετε την παρούσα δουλειά σας , τότε φροντίστε να αναλάβετε κάποιο κομμάτι το οποίο και σας εμπνέει και σας δίνει κίνητρα και θετική διάθεση. Θέστε τους δικούς σας εργασιακούς στόχους και αυξήστε τα προσόντα σας δίνοντας στον εαυτό σας την ευκαιρία να διεκδικήσει μια καλύτερη θέση σε μια άλλη εταιρία, αν αυτό είναι εφικτό. Μην επιτρέπετε στον εαυτό σας να έχει άσχημη διάθεση και να πέφτει ψυχολογικά. Ανεβάστε την διάθεση σας κάνοντας κάτι που πραγματικά το απολαμβάνετε.

Εάν αυτό που σας έχει εξαντλήσει είναι το γεγονός ότι δεν έχετε ξεκάθαρα καθήκοντα και ευθύνες , ζητήστε από τον αρμόδιο προϊστάμενο να σας ξεκαθαρίσει τις υποχρεώσεις σας και να σας καθορίσει από που ξεκινάει η ευθύνη σας και που τελειώνει.

Εάν έχετε εξαντληθεί και σωματικά , φροντίστε τον εαυτό σας. Ανακαλύψτε την έννοια του προσωπικού χρόνου και αφιερωθείτε σε κάτι που σας ευχαριστεί πραγματικά για κάποια ώρα κάθε μέρα. Κοιμηθείτε. Μην στερείστε ύπνο. Ο ύπνος δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη και είναι ο καλύτερος γιατρός για τη ψυχική ηρεμία και ισορροπία.

Επισκεφτείτε ένα παθολόγο και κάντε τις πρέπουσες εξετάσεις από τις οποίες θα καθοριστεί και η ανάλογη θεραπεία για τα προβλήματα υγείας που αποκτήσατε λόγω της εργασιακής εξάντλησης και του συναισθηματικού στρες.

Αναπτύξτε την προσωπική σας δύναμη! Η προσωπική μας δύναμη είναι η ικανότητα μας να επηρεάζουμε τα γεγονότα και την ζωή μας γενικότερα με τον τρόπο που εμείς επιθυμούμε! Είναι η αίσθηση του «Μπορώ να κάνω τα πάντα».Δεν μπορούμε να έχουμε έλεγχο πάνω στους άλλους αλλά σαφώς μπορούμε να έχουμε έλεγχο πάνω στον εαυτό μας. Μπορούμε επιλέξουμε , να αποφασίσουμε , να θέσουμε στόχους και να ανακαλύψουμε τις δυνατότητες μας χωρίς να έχουμε την ανάγκη επιβεβαίωσης και αναγνώρισης από κανένα. Η προσωπική δύναμη διδάσκεται και είναι αποτελεσματική σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Στην περίπτωση της εργασιακής εξάντλησης , η καλλιέργεια της προσωπικής μας δύναμης θα μας βοηθήσει να ανακτήσουμε τις δυνάμεις μας , να βρούμε ξανά το κουράγιο και την διάθεση μας και να απαλλαγούμε από το αίσθημα της απάθειας και της ματαιότητας.

Η δουλειά μας είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής μας και έχει την δύναμη να μας αναπτερώσει το ηθικό αλλά και να μας στείλει στο χείλος της κατάθλιψης. Είναι απαραίτητο για την δική μας υγεία και για τη δική μας πνευματική ισορροπία , να μπορούμε να εντοπίσουμε τα κακώς κείμενα στην ζωή μας που είναι αποτέλεσμα των επαγγελματικών μας επιλογών και να κάνουμε κάτι γι αυτά. Για ακόμα μια φορά θα πρέπει να πάρουμε την ευθύνη της ζωής μας στα χέρια μας και να επιλέξουμε το δρόμο μας προς την προσωπική δύναμη και την επιτυχία , απαλλαγμένοι από την εργασιακή κατάθλιψη.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: Best SUV | Thanks to Toyota SUV, Ford SUV and Best Truck